Skip to content

Fra kinky til trist

    – via historien om han som fant sin kone.

    Bildet som får folk til å snakke.

    Hvordan du tolker et bilde, avslører hvor du er i livet! Ikke hvor du er i detaljerte trekk, men hvor du befinner deg mentalt, i grove trekk. Uten at du er klar over det. Eller?

    Dette bildet har vært gjenstand for utallige samtaler som strekker seg langt forbi typen «tolkning av fotografi som kunst». Og jeg finner det overraskende at akkurat dette motivet er blitt en sånn døråpner til folks indre liv.

    Min rolle i galleriet er blant annet å formidle de ulike historiene som hører til hvert motiv. Du har kanskje fått med deg at alle bildene fra arkivet er påført «historien bak»!? Ikke alle motivene er like velfylte av informasjon, og leder da heller ikke til de mest avanserte digresjoner hos betrakteren. Men historiene er mange, nesten like mange som det er motiver. Dette motivet har en kort tekst – den forteller hva menneskene er av yrke, hva de gjør akkurat her, når og hvor.

    En mann med velfrisert bart kunne dele med meg at han mente «de to på bildet har et stevnemøte, de møtes i smug fordi de er bundet på hver sin side, og det er ikke grenser for hvor livlig de skal ha det. Bare de finner ly mot vinden fra havet.»

    Han tolket og tenkte høyt som om han kjente disse to, og ble vel detaljert i sin fantasi. Jeg rødmet.

    «Ja-ha!, er de bare arbeidere fra en fiskeforedlings bedrift i Cornwall, som trekker litt luft i lunchen sin, en gang på 1950-tallet?»

    Mannen med bart synes virkeligheten «bak bildet» var ganske traurig, sammenlignet med sin egen tolkning. Han ville beholde den, sa han, og tenkte at det var en bedre historie enn hva jeg kunne fortelle ham. Mannen forlot galleriet, men ble erstattet av en annen mann som også fant interesse for samme bilde.

    «Er bildet fra Cornwall, sa du?» Han, som hørte litt bedre før i tiden, fortalte at han traff sin vakre kone akkurat der. For det måtte være der. En sommerdag i begynnelsen av 1960-tallet, hvor han og en kompis var på tur. Litt sånn landstryker-ferie. Hun sto der i blomstrete kjole, med en frisyre som ingen hårlakk kunne holde på plass. «For det blåser så djevelsk der, selv når solen skinner!» – Bildet ble inngangsporten til en nydelig kjærlighetshistorie, om en ung nordmann som traff en engelsk jente fra Cornwall, og tok henne med tilbake til Norge allerede samme sommer. 

    Bildet hang i fred i noen uker, før fotografiet fanget en kvinnes oppmerksomhet. Umiddelbart begynte hun og spørre om det var en «skjebnehistorie». Personen lengst til høyre i bildet kunne se ut som om den ville hoppe over kanten, ned i klippene og forsøke å ta sitt eget liv, og at personen til venstre i bildet holdt vedkommende igjen. Dramaet kom brått og grenseløst. Samtalen ble lang. Etterpå beklaget hun ganske fraværende at hun hadde ledet samtalen inn en slik tung vei.

    I slike øyeblikk er man utenfor sin profesjon og kun medmenneske. Å jobbe med bilder, altså ikke bare med kamera i hånden, gir et bredere arbeidsfelt enn hva du kanskje har tenkt over?

    Ett fotografi – tre historier og en gjengivelse av faktaene om hva, hvor, når, som er «sannheten» til bildet.

    Vi tolker og tillegger både bilder og situasjoner all verdens av betydninger og gjør dem til meninger som blir «sanne».

    Basert på?

     

    Gabriele

    Back To Top
    SPRÅK